tisdag 4 augusti 2009

Olika

Några i min omedelbara närhet om man nu kan kalla det så...familj, eller nästan familj är nu hemma i landet på besök under sommaren. De valde för några år sedan att lämna kalla sverige och flytta till ett av de varmaste ställena som finns. Nu har de en liten bebis som också får bo därborta i de varma landet med dem, lära sig prata på främmande språk och äta mat som är så stark att man storknar bara man tänker på det. De är modiga människor. Yngre än mig och betydligt mer tuffa. Jag tänker att historien upprepar sig. Mitt ena syskon lärde sig prata på tre språk den dagen han började prata, eftersom han bodde i främmande land under några år. Hans fru bodde i ett annat främmande land när hon var i samma bebis ålder och några år framåt. Båda två vita, svenska och ser rätt vanliga ut. De vill inte åka till främmande länder och bo och jobba tillsammans med sina barn. I stället stannar de hemma och har vanliga jobb.
Jag tänker på mitt ena syskon, vi tillhör samma familj och står varandra nära. Ändå har vi växt upp på så olika sätt. Det skiljer i år inte så mycket mellan oss, så skillnaden borde inte vara så stor. Fast de är den.

0 kommentarer: