söndag 4 oktober 2009

Ändra sig själv...

Det är svårt att ändra gamla mönster, upplärda och styrda mönster. Ändå är de ett måste. För om jag fortsätter som jag gör nu så dör jag snart. Stupar innan jag hinner fram till målet. Att få bli fri. Jag kan väl ändå inte utsätta mig för det eller?
Som de är nu så är mitt största mål att få bli det, verkligen fri. Att själv få bestämma över mig själv och mitt liv. Det som måste förändras förutom mig själv är att jag släpps lös, att de låter mig gå. Eller kanske det är så att jag måste se till att det händer också. Att jag gör mitt bästa oavsett vad som händer och sker. Även om det innebär att lämna ut andra människor. Eller att de innebär att både jag och mina barn måste flytta. Gömma oss och börja ett annat liv någon annanstans. Oavsett om jag vill det eller inte. Även om det innebär att jag måste berätta för mina barn om varför vi måste göra så. Jag vill inte det. Det känns ändå inte som ett alternativ ännu och jag försöker hitta andra vägar, enklare och smidigare. Fast då innebär de att jag inte har så många andra val än att fortsätta att stå ut ett litet tag tidigare. Det jag kan göra under tiden är att försöka ändra på mitt synsätt. Försöka förändra mig själv så mycket att jag inte faller tillbaka när jag blivit fri. För den risken finns och den är stor. Har jag fått höra i alla fall. Fast de är jobbigt att fortsätta nu när jag har börjat ändra på mitt tankesätt, de tar på krafterna betydligt mer än tidigare.

0 kommentarer: